0

זכויות וחובות רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים במקרה של תאונה

בואו נדבר במספרים – כיום קיימים בישראל מעל רבע מיליון רוכבי אופניים חשמליים. בשנה האחרונה אושפזו בבתי החולים כ-700 רוכבי אופניים  ו- 16 רוכבים נהרגו כתוצאה מתאונות דרכים (לפי נתוני הרלב"ד).

עוד מספר שחשוב לדבר עליו הוא כסף, כספי הפיצויים שעלול רוכב אופניים לשלם כאשר הוא מעורב בתאונת דרכים, ולא פחות חשוב, הכסף שיכול (או שלא יכול) הולך רגל שנפגע לקבל מן הצד השני.

אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים הם כלי זול ויעיל להתנייד ממקום למקום, ולכן חלק לא מבוטל מהאוכלוסיה, בטווח גילאים רחב, משתמש בכלים אלה בדרכים עירוניות ובדרכים בין עירוניות.

 

לשימוש הנרחב באופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים יש גם תוצאות שליליות- בשנים האחרונות אנו עדים לתאונות רבות בהן מעורבים רוכבי האופניים/קורקינטים הממונעים. בפועל, תאונות כאלה, עשויות לחשוף את הרוכב לתשלום פיצויים או להותיר רוכב והולך רגל שנפגעו מאופניים חשמליות וקורקינט ממונע חסר כל פיצוי, שכן לרוכבי אופניים וקורקינטים ממונעים אין ביטוח, והם גם לא חייבים כזה.

קורקינט חשמלי

לצורך ההשוואה – אם הולך רגל נפגע מרכב ללא ביטוח חובה או מרכב לא ידוע (למשל תאונת "פגע וברח"), הוא עדיין יכול לקבל פיצוי מהמדינה באמצעות קרן ציבורית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית).

הבעיה – בתי המשפט בישראל לא מכירים בתאונה בין רוכבי אופניים או קורקינטים ממונעים לבין הולך רגל כתאונת דרכים, וכתוצאה מכך הולכי רגל שנפגעו בתאונה כזו אינם זכאים לפיצוי מהקרן הציבורית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (מדובר בגישתם של רוב שופטי בתי משפט השלום שדנו בסוגייה שטרם הוכרעה בבית המשפט העליון).

 

האפשרות היחידה הקיימת להולך רגל שנפגע מרוכב אופניים או קורקינט ממונע, היא להגיש תביעת נזיקין נגד הרוכב, אשר במקרים רבים הינו נער צעיר, או גרוע מכך, אינו ידוע. תביעה זו מחייבת את הנפגע להוכיח רשלנות מצד הרוכב ולוקחת זמן רב. הרוכב לעומת זאת, חשוף באופן אישי לתביעה  בגין מלוא הנזק שגרם.

ומה קורה כאשר רוכב האופניים הוא הנפגע מכלי רכב אחר? פה המצב שונה, שכן במקרה כזה, באפשרות הרוכב להגיש תביעה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים כנגד הנהג וחברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע או תביעה נגד "קרנית" במקרה בו הרכב לא היה מבוטח.

 

אז איך רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטיים ממונע יכולים להגן על עצמם? הצעתי היא כי כל רוכב אופניים או קורקינט ממנוע יפנה לאחת מחברות הביטוח המסחריות ויבטח את הכלי עליו הוא רוכב, ובכך יהיה זכאי לכיסוי ביטוחי, בהתאם לתנאי הפוליסה שירכוש, הן בגין נזקים שיגרמו לו ו/או לצד שלישי כלשהו בעקבות הרכיבה.

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. Required fields are marked *